Oszczędzanie wcale nie musi być trudne zwłaszcza w firmie. Wystarczy racjonalnie dysponować wydatkami, aby w ciągu zaledwie kilkunastu dni uzyskać relatywne efekty. Zaoszczędzone fundusze można przeznaczyć na inwestycje lub zakup nowych urządzeń. Dzięki 10 krokom oszczędzanie będzie znacznie łatwiejsze.

Krok 1 – wprowadź system zdalny

Nie każda firma posiada własne biuro. Pierwsze oszczędności, jakie możemy uzyskać to właśnie z rezygnować z opłacania stacjonarnego biura. Coraz modniejsze staje się prowadzenie firmy zdalnej za pośrednictwem internetu, a kontakt z klientem odbywa się w innych miejscach niż siedziba firmy.

Oczywiście rezygnacja z biura możliwa jest tylko w przypadku, kiedy nasza działalność nie obliguje nas do posiadania stacjonarnej siedziby. Zrezygnować z wynajmowania biura możemy, jeśli nasza firma zajmuje się formami administracyjnymi. 

Więcej o prowadzeniu biura w domu przeczytasz tutaj.

Krok 2 – ogranicz firmowe wydatki

Kolejnymi wydatkami, które mogą nam przynieść spore oszczędności to koszty abonamentowePrzeniesienie działalności do domu spowoduje, że zaoszczędzimy na abonamencie firmowy. Możemy podpisać jedną umowę, która będzie również dostępna dla domowników.

Warto wyposażyć się w jedno mobilne urządzenie, które będzie obsługiwało zarówno ksero, drukarkę oraz faks. Dzięki temu zaoszczędzimy wydatków na kserowanie oraz drukowanie w punktach drukarskich.

Krok 3 – monitoruj flotę samochodów

Montowanie w samochodach służbowych urządzeń GPS może wydawać się kosztowne, jednak może przynieść wymierne zyski. Dzięki monitorowaniu wykorzystania samochodów służbowych przez pracowników można sporo zaoszczędzić na paliwie i naprawach amortyzacyjnych.

Pracownicy nie zawsze skrupulatnie dostosowują się do regulaminów firmowych, w których jest zapisane, że samochód służbowy służy wyłącznie do użytku firmowego. Często okazuje się, że pracownicy w godzinach pracy załatwiają swoje prywatne sprawy.

W przypadku samochodów transportowych, dzięki zamontowaniu monitoringu wewnątrz auta właściciel ma możliwość sprawdzenia czy ilość przewożonych materiałów jest odpowiednia. Niewątpliwie im większy bagaż, tym wyższe spalanie. Kontrola wydatków paliwowych może przynieść w firmie oszczędności w wysokości około 10 proc.

Krok 4 – dobierz pojazdy odpowiednie dla firmy

Zakupując pojazdy służbowe, warto się zastanowić jakich samochodów potrzebujemy. Przede wszystkim określenie rodzaju wykorzystania aut oraz tego, w jakim zakresie mają nam służyć pozwoli ustalić. Priorytetem przy wyborze samochodów służbowych powinno być niskie spalanie oraz niewysokie koszty eksploatacyjne.

Nabywając auta firmowe, warto skorzystać z finansowania zewnętrznego, dzięki czemu nie będziemy musieli angażować środków finansowych przedsiębiorstwa. Można skorzystać z ofert leasingu lub kredytu dla firm. Dodatkowym atutem korzystania z zewnętrznych form finansowania jest możliwość skorzystania z oferty wynajmu długoterminowego, dzięki czemu przedsiębiorstwo nie ponosi kosztów eksploatacyjnych.

Warto wprowadzić kartę paliwową. Gwarantuje ona stałą cenę paliwa przez cały okres trwania umowy. Przedsiębiorca nie musi się martwić, że jego pracownicy będą tankowali na droższych stacjach benzynowych. 

Krok 5 – wybierz tanią hurtownię papierniczą

Posiadanie biura wiąże się ze stałymi wydatkami na poczet zaopatrzenia w standardowe artykuły biurowe. Często ulegamy promocjom i zamawiamy znacznie więcej niż potrzebujemy. Warto unikać promocji na produkty, które są zbędne w naszym biurze.

Warto poszukać taniej hurtowni artykułów papierniczych w naszej okolicy. Wiele hurtowni oferuje dostawę do biura zamówionych materiałów. Warto skorzystać z takiej okazji, ponieważ dopłacając parę groszy do dostawy oszczędzamy znacznie więcej niż jakbyśmy musieli pojechać po nie własnym samochodem.

Ponadto priorytetem w robieniu zakupów firmowych powinno być przestrzeganie zasady kupuj na podstawie faktury VAT. Płatnicy podatku VAT mają możliwość odliczenia podatku VAT w wysokości 50 proc. pobranych należności, dzięki temu na koniec okresu rozliczeniowego Urząd Skarbowy zwróci nam nadpłacany podatek.

Krok 6 – zastanów się czy potrzebujesz reklamy

Reklama jest uzasadniona w momencie, kiedy nasza firma dopiero stawia swoje pierwsze kroki w biznesie. Jeśli posiadamy ugruntowaną pozycję to warto się zastanowić, czy duża ilość wykupionych banerów jest niezbędna.

Planując reklamę firmy, warto zastanowić się nad jej treścią. Najważniejsze, aby przekazywała jak najwięcej wartości. Dobrze wykonana reklama nie potrzebuje powtarzania jej przez kilkanaście miesięcy.

Szukając oszczędności, warto zrezygnować z nabywania gadżetów firmowych, które rozdawane są klientom. Tak naprawdę o spotkaniu z kontrahentem nie świadczy ilość podarowanych gadżet, ale jakość przeprowadzonych rozmów.

Krok 7 – czy korzystasz z social mediów

Obecnie posiadanie profili w social mediach to podstawa, jednak istnieją branże, które pomimo wykupowania reklam nie są w stanie zarabiać na swoich profilach. Warto się zastanowić czy oby nasza firma nie należy do takich branż.

Reklamy w social mediach mogą sporo kosztować naszą firmę. Warto się zastanowić czy wykupowanie kolejnych reklam ma sens, skoro nie przynosi to efektów. Jeśli już chcemy promować naszą firmę w internecie, warto dokładnie opracować kampanię reklamową aby przyniosła wymierne korzyści.

Krok 8 – ogranicz wydatki reprezentacyjne

Wydatki reprezentacyjne często w znacznej mierze obciążają budżet firmowy. Należy się zastanowić, gdzie możemy poczynić oszczędności. Jeśli zrezygnowaliśmy ze stacjonarnego biura to na spotkania z klientami można umawiać się w ich siedzibach. Jeżeli nadal posiadamy biuro, warto spotkania biznesowe przenieść do siebie.

Największe obciążenia stanowią lunche i obiady biznesowe. Tego typu wydatki należy dostosować do klienta lub kontrahenta, z którym obecnie współpracujemy. Kolejne oszczędności powinniśmy poczynić w zakresie prezentów, jakimi obdarowujemy klientów. Ilość gadżetów należy zmniejszyć do minimum.

Kolejną kwestią związaną z wydatkami reprezentacyjnymi są koszty związane z podróżą do klienta. Jeśli prowadzimy negocjacje w innym mieście, warto się zastanowić czy taniej nie będzie podróżować koleją zamiast samochodem. 

Krok 9 – wybierz dobrą księgowość

Oznaka dobrej księgowości to nie ich cena, a skuteczność. Nie każdy przedsiębiorca posiada umiejętności pozwalające na samodzielne prowadzenie księgowości, w tym celu zazwyczaj wynajmuje biuro rachunkowe. Zawiłe przepisy podatkowe sprawiają, że często potrzebujemy pomocy, aby nie okazało się, że prowadzimy kreatywną księgowość i zalegamy z opłatami składek podatkowych.

Dobra księgowa pozwoli nam dobrać odpowiednią formę opodatkowania, według której będzie rozliczane nasze przedsiębiorstwo. Należy pamiętać, że podatnik, który skrupulatnie opłaca podatki może również korzystać z szeregu ulg podatkowych, dzięki którym może sporo zaoszczędzić.

Krok 10 – nie marnuj czasu

Jak to mówią ,,czas to pieniądz”. Prowadząc przedsiębiorstwo warto skupić się na osiąganiu dochodów niż na wydawaniu. We własnej firmie wiele rzeczy można zrobić samodzielnie, dzięki czemu nie musimy zatrudniać dodatkowych pracowników.

Im więcej prac wykonamy w przedsiębiorstwie tym więcej oszczędności zgromadzimy. Zaoszczędzone środki można wykorzystać na rozwój firmy oraz jej poszerzenie.

Do typowych zadań, które można wykonywać samodzielnie, to standardowe prace administracyjne, jak umawianie klientów czy wysyłanie maili informacyjnych. Dobrze zorganizowany czas pozwoli nam przekłuć w sukces naszego przedsiębiorstwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *