Biuro w domu

Biuro w domu to przede wszystkim oszczędności. Siedziba naszej firmy uzależniona jest od charakteru prowadzonej działalności. Nie otworzymy lodziarni na szóstym piętrze w wieżowcu, ale jednoosobową działalność gospodarczą o charakterze usługowym już tak. Prawo reguluje przepisy dotyczące zakładania firmy i prowadzenia jej we własnym mieszkaniu.

Jakiego charakteru działalność można prowadzić w domu?

Charakter prowadzonej działalności określa warunki, jakie musi spełnić domowe biuro. Przede wszystkim w domu powinniśmy wydzielić przestrzeń, w której będzie prowadzona działalność gospodarcza. Mowa o przestrzeni na biuro oraz regał na dokumenty.

Domowe biuro sprawdza się, kiedy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą lub gdy zatrudniamy pracowników w formie telepracy. Oznacza to, że nie musimy naszym pracownikom tworzyć fizycznych miejsc pracy, ponieważ wykonują oni swoją pracę zdalnie poza biurem.

Prowadzenie biura firmy w domu wiąże się ze zmniejszeniem kosztów firmowych i ograniczenie ich wyłącznie do kosztów na rzecz niezbędnych materiałów biurowych. Biuro w domu sprawdza się przy nowych działalnościach gospodarczych, gdy nie mamy funduszy na płacenie czynszu za biuro w centrum miasta.

Jeśli zastanawiasz się jak założyć swoją pierwszą działalność gospodarczą przeczytaj, jak założyć firmę przez telefon.

Jakie są prawne wymagania dotyczące biura w domu?

Pierwszą kwestia prawną dotyczącą prowadzenia biura w domu jest zgłoszenie do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej adres naszej działalności, w tym wypadku będzie to adres naszego mieszkania. Prawo reguluje ściśle przestrzeń, w jakiej może być prowadzona działalność, jednak dotyczy to głównie firm o specyficznym charakterze, gdzie wymagana jest zgoda na otwarcie firmy przez odrębne organy.

Jeśli zamierzamy prowadzić działalność o specyficznym charakterze niezbędne jest pozyskanie zgody zarówno sąsiadów, jak i samej spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty. W sytuacji, kiedy zamierzamy na rzecz zakładania firmy zaadaptować poddasze, należy zapoznać się z wytycznymi Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Znajdziemy w nim informacje dotyczące budynku, w którym mieszkamy oraz czy ma on przeznaczenie do prowadzenia działalności usługowej.

2 Replies to “Jak urządzić biuro w domu?”

    1. Witam pani Jolanto,
      firmy, które zobowiązane są do zgłaszania swojej działalności do Inspektoratu Sanepidu to kosmetyczki, fryzjerzy, bary, restauracje czy kawiarnie. Nawet jeśli zatrudni pani pracowników to nie jest pani zobowiązana do zgłoszenia tego w Sanepidzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *